2023. december 1.
A Wolf Gábor nevével fémjelzett Marketing Commando 2009 óta követi nyomon a kkv-szektor marketingeszköz-használatát évről évre kutatásokkal.
Most nyilvánosságra hozott friss kutatásuk szerint 2023-ban ismét a Facebook vezeti a listát, immár ötödik éve a kkv-k legnépszerűbb marketingeszközeként. Ezután következik másodikként a honlap, majd a Google, utóbbi egy helyet javítva az előző évhez képest.
Az Instagram, az ajánlatkészítés, a hírlevél és az ajánlás továbbra is meghatározó szerepet töltenek be a kkv-k marketing-eszköztárában, az év elején széles közönség számára is elérhetővé vált MI (mesterséges intelligencia) azonnal a kilencedik helyre ugrott. A blog a tizedik helyet foglalta el ebben az évben.
Az év másik meglepetése, hogy a várakozásokkal szemben megtorpant a TikTok menetelése, és nem került be a 10 legnépszerűbb eszköz közé. A korábbi évek egyik leglátványosabb fejlődését produkáló platform idén a 12. legnépszerűbb eszköz volt.
1. Facebook
2. Honlap
3. Google
4. Instagram ↓1
5. Ajánlat ↑3
6. Hírlevél
7. Ajánlás ↓2
8. Keresőoptimalizálás ↓1
9. Mesterséges intelligencia
10. Blog↓1
A kutatás nemcsak a marketingeszközök népszerűségét, hanem hatékonyságukat is vizsgálta. Ebben a tekintetben ugyancsak a Facebook áll az élen, azt követi a Google, és harmadikként az ajánlás.
Azonban az igazi meglepetést itt is az MI okozta, amely rögtön a 12. leghatékonyabb eszköz lett, míg a népszerűségi listán negyedik helyen álló Instagram fel sem került a hatékonysági toplistára, mindössze a 21. helyen áll.
1. Facebook
2. Google ↑1
3. Ajánlás ↓1
4. Honlap ↑1
5. Hírlevél ↑2
6. Networking
7. Webshop ↓3
8. Ajánlat ↑1
9. Partnertalálkozó ↑1
10. Affiliate marketing↑7
Egyre csökken az influenszerek iránti bizalom a kkv-k körében. Míg 2018-ban 27 százalékuk tartotta őket hitelesnek, ez az arány mára 8 százalékra esett vissza.
Ezzel szemben a Google találatai iránti bizalom 61 százalék, míg a mesterséges intelligenciáé 29 százalék. A hagyományos média megítélése 3 százalékpontot javult, 16 százalék véli úgy, hogy hiteles. A Facebook tartalmait a kkv-k 16 százaléka tartja hitelesnek.
A válaszadók átlagos marketing-költségvetése 7,8 millió forint volt idén, a tavalyi 6,7 millió forinthoz képest. Ez ugyan számottevő emelkedés, ám figyelembe véve az infláció alakulását, reálértékben nem jelent növekedést.
A kkv marketingről esett szó Wolf Gáborral a Media1 egy korábbi, 2021-ben rögzített podcastjában, ami elérhető itt.
Forrás: Média1